Over mijzelf

Een leven lang heeft Jan Schinkelshoek geopereerd op het snijvlak van journalistiek, communicatie en politiek. Als politiek journalist, politiek communicatieadviseur en politiek consulent kent hij, ook als oud-lid van de Tweede Kamer, alle hoeken en gaten van ‘het Binnenhof. Schinkelshoek – communicatie & advies is als weinig anderen thuis in Den Haag.Na tien jaar als politiek en parlementair verslaggever voor de Haagsche Courant op het Binnenhof te hebben rondgelopen, stapte Schinkelshoek (Capelle aan den IJssel, 1953) in 1983 over naar het communicatievak. Hij werd hoofd voorlichting van de CDA-Tweede Kamerfractie, woordvoerder van fractievoorzitter Bert de Vries en campagnemanager van Ruud (‘karwei’) Lubbers.
In 1990 ging hij door naar het ministerie van Justitie – als directeur communicatie bij minister Ernst Hirsch Ballin en staatssecretaris Aad Kosto
Na vier jaar op het departement kon hij de journalistieke verleiding niet weerstaan en werd algemeen hoofdredacteur van zijn ‘oude’ krant: de Haagsche Courant, kopblad van Sijthoff Pers in Den Haag.
En als directeur communicatie van de Rabobank zette Schinkelshoek vanaf 2001 de voormalige boerenleenbank op de kaart met behulp van ‘Jochem de Bruin’. Dat was een prestatie waarvoor hij in 2005 werd uitgeroepen tot Communicatiemanager van het Jaar.
Een jaar later, in 2006, bezweek hij voor de verleiding en werd lid van de Tweede Kamer voor het CDA. Hij maakte naam als pleitbezorger voor een sterker en vooral ook fatsoenlijker parlement. Als vice-voorzitter van de speciale parlementaire commissie deed hij onderzoek naar de financiële crisis.

Na zijn vrijwillig vertrek als kamerlid in 2010 heeft Schinkelshoek zich in Den Haag – uiteraard… – gevestigd als zelfstandig communicatieadviseur: Schinkelshoek – communicatie & advies. Hij is verwikkeld in een reeks opdrachten: uiteenlopend van PKN tot KPN.

Jan Schinkelshoek is actief op het brede terrein van communicatie: zowel als voorzitter van het Centrum voor Merk en Communicatie in Amsterdam [de brancheorganisatie voor reclame en betaalde communicatie] als voorzitter van de Commissie voor Begeleiding & Advies van Overheidscommunicatie, nauw verbonden aan de Rijksvoorlichtingsdienst.

Den Haag, voorjaar 2011

Advertenties