Over mijn aanpak

‘Succesvolle communicatie begint bij zelfvertrouwen.’
Dat is de kern waar het bij Schinkelshoek – communicatie & advies om draait.

‘Praktische alle communicatieproblemen laten zich samenvatten als vragen naar het zelfbewustzijn. Waar sta je voor? Waar ga je voor? Geloof je er zelf in?’, zegt Jan Schinkelshoek, die een leven lang heeft doorgebracht op het snijvlak van journalistiek en communicatie.Begonnen als journalist, heeft Schinkelshoek als communicatieadviseur vanaf het begin van de jaren ’80 bedrijven, organisaties en instellingen bijgestaan. Dat liep uiteen van het CDA tot de Rabobank, van het Ministerie van Justitie tot de Stichting Kinderpostzegels Nederland. Zelfs de Tweede Kamer zette hij aan tot ‘parlementaire zelfreflectie’.

Hij gold als een van de eerste ‘spindoctors’ aan het Binnenhof [‘het 55ste kamerlid’]. Hij was de man achter succesvolle verkiezingscampagnes [‘Laat Lubbers z’n karwei afmaken’, 1986]. En hij legde de basis onder een solide herpositionering van de Rabobank [‘De bank die het anders doet’, verbeeld door Jochem de Bruin, 2003-2006].

‘De Rabobank was rond de eeuwwisseling een typisch geval van een bedrijf-zonder-zelfvertrouwen’, een bank met een minderheidswaardigheids-complex, een bank die zich het lelijke eendje onder de banken voelde’, herinnert zich Schinkelshoek, vanaf 2001 directeur communicatie van de Rabobank Groep. ‘Via een rebranding – kern: terug naar je wortels, geloof in wat je bent, sta er voor – is dat zelfbeeld in een paar jaar gekanteld. Het heeft naar mijn overtuiging de Rabobank relatief onbeschadigd door de kredietcrisis heen geholpen.’Ook in de politiek – Schinkelshoek heeft bijna vier jaar in de Tweede Kamer gezeten – hebben winst en verlies alles te maken met ‘verwrongen of vertekende zelfbeelden’: ‘Je ziet veel mensen een rol spelen die hen niet ligt, zelfs kunstmatig of onecht is. En dat gaat vroeger of later fout, gewoon fout.’

Via Schinkelshoek – communicatie & advies, zijn eigen bureau, kan Jan Schinkelshoek bestuur, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld van dienst zijn. ‘Je moet wel in de spiegel durven kijken.’

Den Haag, voorjaar 2011

Advertenties